Міністерство освіти і науки затвердило методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти. Відповідний наказ і текст рекомендацій оприлюднено на сайті МОН.
Методичні рекомендації окреслюють підходи
оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої
освіти в умовах особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання.
Однією з ключових змін в оцінюванні є підхід
до вираження оцінки. На заміну узагальненій бальній оцінці навчальних досягнень
учнів з предмета/курсу запропоновано використовувати вербальну оцінку окремих
результатів навчання учня/учениці з предмета вивчення, інтегрованого курсу, яка
окрім оцінювального судження про досягнення може ще називати і рівень
результату навчання.
Так, рекомендації запроваджують поняття
вербальної оцінки (оцінювальне судження) та рівневої оцінки (оцінювальне
судження із зазначенням рівня результату). Вербальну і рівневу оцінку можна
виражати як усно, так і письмово. Рівень результату навчання рекомендовано визначати
з урахуванням динаміки його досягнення та позначати буквами – «початковий» (П),
«середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В).
Результати оцінювання особистісних надбань
учнів у 1-4 класах рекомендовано виражати вербальною оцінкою, об’єктивних результатів
навчання у 1-2 класах – вербальною оцінкою, у 3-4 класах – або вербальною, або
рівневою оцінкою за вибором закладу.
Рекомендації також містять Орієнтовну рамку
оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів. Вона дозволяє забезпечити
об’єктивність і точність результату оцінювання і покликана допомогти формувати
оцінювальні судження та визначати рівень результату навчання.
Водночас заклад може розробляти і фіксувати
загальні положення щодо оцінювання результатів навчання учнів у освітній
програмі та конкретизувати їх у частині положення про внутрішню систему
забезпечення якості освіти. Особливості організації оцінювання в певному класі
можуть ініціюватися вчителем і бути затвердженими на засіданні педагогічної
ради закладу.
У рекомендаціях наголошено, що оцінка є
конфіденційною інформацією, доступною лише для учня/учениці та його/її батьків
(або осіб, що їх замінюють).
Відповідно до Державного стандарту початкової
освіти, отримання даних, їх аналіз та формулювання суджень про результати
навчання учнів здійснюють у процесі:
·
формувального оцінювання, мета
якого – відстеження особистісного розвитку учнів й опанування навчального
досвіду;
·
підсумкового оцінювання, мета
якого – співвіднести навчальні досягнення учнів з обов'язковими/очікуваними
результатами навчання, визначеними Держстандартом або освітньою програмою.
Рекомендовано враховувати, що формувальне
оцінювання розпочинається з перших днів навчання у школі і триває постійно. Для
ефективності формувального оцінювання рекомендовано дотримуватись алгоритму
діяльності вчителя під час його організації:
1. формулювання об'єктивних і зрозумілих для
учнів навчальних цілей;
2. визначення разом з учнями критеріїв
оцінювання;
3. формування суб'єктної позиції учнів у процесі
оцінювання;
4. створення умов для формування вміння учнів
аналізувати власну навчальну діяльність (рефлексія);
5. коригування спільно з учнями підходів до
навчання з урахуванням результатів оцінювання.
Об'єктом підсумкового оцінювання є результати
навчання учнів за рік. Під час такого оцінювання рекомендовано зіставляти
навчальні досягнення учнів з очікуваними результатами навчання, визначеними в
освітніх програмах закладів з урахуванням Орієнтовної рамки оцінювання.
Основою для підсумкового оцінювання можуть
бути результати виконання тематичних діагностувальних робіт, записи
оцінювальних суджень про результати навчання, зафіксовані на носіях зворотного
зв’язку з батьками, спостереження вчителя у процесі формувального оцінювання.
Підсумкову оцінку за рік рекомендовано визначати з урахуванням динаміки
досягнення того чи іншого результату навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар