11.03.19

Методичні рекомендації для використання в роботі


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ В РОБОТІ

Вимоги до підготовки та проведення сучасного заняття в ДНЗ
Оскільки в основу Базового компонента покладено особистісно орієнтовну модель дошкільної освіти, освітяни мають свідомо і з розумінням справи поставитися до поступового переходу від навчально - дисциплінарної моделі до особистісно орієнтованої: у навчально-дисциплінарній моделі освіти центральною фігурою, розпорядником життя дитини виступає педагог, основним життєвим контекстом - навчальна діяльність (заняття), а основними досягненнями - знання, уміння, навички; центральною фігурою особистісно орієнтованої моделі освіти, розпорядником життя є дитина як його активний суб'єкт, життєвим контекстом - особистісне буття, діяльність, основними досягненнями - життєва компетентність дитини. Перехід до особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти - професійне завдання кожного педагога.
Суть особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти - навчання і виховання особистості з максимальною можливою індивідуалізацією, створенням умов для саморозвитку і самонавчання. Це такий тип навчання і виховання, який ґрунтується на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільного обміну думками, авансуванні успіху.
Зміст особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти багато-компонентний.  Він має включати не лише знання, вміння і навички, а й способи практичної діяльності, творчий досвід дитини.
Якість освіти при особистісно орієнтованій її системі повинна бути такою, яка задовольняє вимоги БКДО (державні стандарти дошкільної освіти).
Стратегія сучасної особистісно орієнтованої дошкільної освіти - випереджальний розвиток особистості кожної дитини, враховуючи її вікові та індивідуальні особливості.
Навчання і виховання в умовах особистісно орієнтованої педагогічної системи повинне бути гуманним, ефективним, без авторитаризму та постійних повчань, спрямоване на розвиток пізнавальної активності дитини. Широке впровадження особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти в життя гальмується через інерцію педагогів, що пов'язане з тривалим досвідом застосування легшої в управлінні дитячим колективом авторитарної моделі, традиційних способів організації навчання (Н.Гавриш).
Завдання особистісно орієнтованого підходу до дитини: збагачення її духовної культури; формування в дитини високого рівня моральності; забезпечення повноцінного гармонійного розвитку дитини (С.Кулачківська).
Реалізованість особистісно-орієнтованого підходу до дітей:
-- використання диференційованих завдань;
--робота в групах, парах;
--відзначення успіхів; активізація кожної дитини;
--свобода вибору матеріалів; об'єднання дітей в групи;
--надання можливості для самореалізації;
--наявність дидактичних матеріалів для кожної дитини.
Інноваційні види занять:
- комплексне - складається з кількох взаємопов'язаних між собою частин, які підпорядковуються єдиній меті, доповнюють одна одну, складають єдине ціле;
-  комбіноване - складається з кількох частин, майже не пов'язані між собою; -           тематичне - підпорядковується певній темі та одній меті;
-  інтегроване - стрижнем є тема - образ, який розкривається через різні види діяльності дітей, що стимулює їхню пізнавальну діяльність.
Типи занять: індивідуальні (1 - 4 дитини), індивідуально - групові (до 8 дітей), групові (до 15 дітей).      
Пріоритети сьогодні слід надавати таким формам роботи з дошкільниками: спілкуванню з дітьми (досить ефективне спілкування в колі), спостереженням, читанню та обговоренню творів художньої літератури, розв'язанню проблемних завдань і ситуацій, творчій грі, самостійній ігровій діяльності, практичній діяльності дошкільників, дослідницько-пошуковій діяльності тощо. Домінуюча роль належить не груповим чи фронтальним формам роботи (заняттям) з дітьми, а індивідуальним - дозволяють реалізувати індивідуалізовану програму розвитку дитини, що випереджає віковий рівень або ж має нижчі за вікові показники розвитку.                                        
Вимоги до сучасного заняття в ДНЗ:
-- Вказати тему заняття (з урахуванням вікових особливостей дітей).
-- Вказати тип, вид заняття.
-- Чітко визначити розвивальні, навчальні та виховні завдання (з урахуванням  не паспортного, а психологічного віку).
-- Початок заняття робити інтригуючим, цікавим, незвичайним.
-- Обов'язкова ігрова форма проведення заняття.
-- Чітка мотивація заняття.
-- Раціональне використання часу на занятті, помешкання групи, зміни видів діяльності дітей.
--Забезпечити ефективність використання на кожному занятті новітніх технологій, педагогічних ідей, методології ТРВЗ; відмовитися в ДНЗ від занять-уроків, як у школі.
-- Забезпечити міжпредметні зв'язки, інтеграцію видів діяльності дітей.
-- Створити "ситуацію успіху": доброзичлива атмосфера; цікава мотивація дитячих видів діяльності; створення настрою та радості; можливість вільно висловлюватися без критики зі сторони вихователя чи дітей; обов'язкова підтримка дорослого; заохочення та похвала дитини тощо.
-- Відмова від надмірної опіки дітей. Забезпечити ефективність організованої самостійної роботи дітей, вирішення ними творчих завдань.
-- Забезпечити можливості самостійних відкриттів, пошуку, дій.
-- Всі відповіді дітей повинні бути обґрунтовані, вислухані.
-- Наявність індивідуального розвивального матеріалу.
-- Правильне розташування дітей - запорука успіху(стрічкою півколом , у колі, за столами ).
-- Дбати про активну мовленнєву діяльність кожної дитини.
-- Передбачати обов'язкову зміну видів діяльності дітей.
-- Вчити дітей знаходити багато варіативне розв'язання поставлених завдань, активне використання методології ТРВЗ, відкритих запитань.
-- Обмеження в мовленні вихователя антипедагогічних виразів, що "замикають" дітей на вихователя: неправильно, не думаєш, помовчи, зараз не час, ловиш гав, спиш на занятті та ін.
-- Забезпечити гігієнічні, педагогічні, психологічні, естетичні умови для проведення заняття, охорону життя та здоров'я дітей.
Сьогодні йде тенденція до зменшення кількості предметних занять в ДНЗ, заняття все менше набирають значення основної форми навчання:
-  в молодшому дошкільному віці планувати на тиждень 5-6 занять (групових та фронтальних);
-  у старшому дошкільному віці - 7-8 занять на тиждень (групових та фронтальних). Перевагу слід надавати індивідуальним та індивідуально-груповим формам роботи з дошкільниками.

Оформлення конспектів занять є важливим чинником при визначенні професійної культури сучасного педагога, у тому числі молодого вихователя ДНЗ.

Кожного дня  вихователі записують у робочий  щоденник конспект заняття.  Це – орієнтир у побудові навчального процесу. В конспекті педагог намічає  основні моменти заняття, що допомагає тримати загальну логічну лінію. Водночас вихователь, проводячи заняття,  не має можливості весь час працювати  з текстом конспекту - тільки  може зазирнути в нього, щоб не порушити темп, ритм заняття. Отже, робочий конспект має бути коротким, чітким, без  зайвої деталізації, адже це робочий документ, план. Водночас план-конспект має бути  і достатньо конкретним,  методично грамотним.

Тож, у структурі конспекту   обов’язковими є такі компоненти:

- тема заняття;
- його категоріальні ознаки ( комплексне,  предметне, інтегроване, тематичне;
за дидактичними цілями: з формування нових знань, із закріплення раніше засвоєних знань, підсумкове або контрольне та інші.);
- програмовий зміст (мета) заняття;
- матеріал до заняття (роздатковий, демонстраційний);
- попередня підготовка вихователя та дітей до заняття;
- хід заняття.

 Щодо запису ходу заняття, то треба зауважити, що  спільною для  всіх випадків є вимога єдиного стилю викладу (вихователь пропонує… діти виконують…  або запропонувати дітям…. пояснити дітям…. ), а також дотримання загальноприйнятої у дошкільній дидактиці структури занять (вступна частина, основна частина, заключна частина).

 Деякі педагоги відчувають труднощі у  написанні програмного змісту чи мети заняття. У цьому випадку можна скористатися  мовними штампами, які наведені нижче.

Дидактичні завдання:
- навчити, дати уявлення, ознайомити;
- поглибити, розширити знання;
- узагальнити і систематизувати знання;
- перевірити  знання, вміння, навички;
- закріпити знання, вміння, навички і т.д.

 Розвиваючі завдання:
 - сприяти  розвитку мислення (пам’яті,  уяви, творчості тощо);
- вчити  уважно слухати…;
-  активізувати…;
- розвивати комунікативні здібності, логічне мислення і т.д.

Виховні завдання:
 - виховувати… інтерес, любов, повагу;
- виховувати  самостійність, допитливість, доброзичливість;
- привчати до організованості; і т.д.
                                                        
                                                         
ЗРАЗОК
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

Переказ оповідання В. Сухомлинського
«Щоб метелик не поколовся»
Старша група
Програмні завдання:
Зв’язне мовлення: вчити дітей послідовно переказувати оповідання В. Сухомлинського «Щоб метелик не поколовся».
Звукова культура мовлення: відпрацьовувати уміння правильно інтонувати різні типи речень (розповідні, питальні, окличні).
Граматика: вчити утворювати іменники із здрібніло-пестливими суфіксами  - ц, - ечк, -ичк.

Матеріал: дитячі малюнки до оповідання В. Сухомлинського «Щоб метелик не поколовся».
Попередня робота: читання твору «Щоб метелик не поколовся», бесіда по змісту, малювання ілюстрацій до твору, спостереження у природі за метеликами та деревом акацією.

Хід заняття
I. Вступна частина
1. Вправа на зосередження уваги «Привітання» (вітаємося пальчиками, носиками, колінцями і т.д.)
2. Загадка про метелика:
Що то є за гість:
Ніжок має шість.
Аж чотири крильця має,
По квітках собі літає?
Не бджола, не джмелик —
Зоветься... (Метелик)
II. Основна частина
1.  Переказ:
1) пригадати оповідання В. Сухомлинського «Щоб метелик не поколовся» (за дитячими малюнками).
2) запропонувати дітям послухати уважно твір ще раз, і спробувати запам’ятати, щоб потім самостійно розказати (запишемо на диктофон і відправимо дітям у середню групу).
3) переказування твору дітьми: «ланцюжком», командами, «мікрофон».
2.  Дидактична вправа «Скажи по різному»
Мета: відпрацьовувати уміння правильно інтонувати різні типи речень (розповідні, питальні, окличні) .
- Щоб метелик не поколовся !
- Щоб метелик не поколовся ?
- Щоб метелик не поколовся .
- Ти метелика жалієш !
- Ти метелика жалієш ?
- Ти метелика жалієш.
3. Дидактична вправа «Скажи лагідно»
Мета: вчити утворювати іменники із здрібніло-пестливими суфіксами  - ц, - ечк, -ичк.
метелик – метеличок
стебло – стебельце 
сад – садочок
квітка - квіточка
вікно – віконечко
сонце – сонечко
III. Заключна частина
- З чого починалося наше заняття?
- Хто перший відгадав загадку про метелика?
- Кому важко було перший раз переказувати оповідання?
- Хто які нові слова запам’ятав?
- Чого нового ми навчилися?
- Хто кому і чим допоміг?



Немає коментарів:

Дописати коментар