МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ В РОБОТІ
Вимоги
до підготовки та проведення сучасного заняття в ДНЗ
Оскільки в основу
Базового компонента покладено особистісно
орієнтовну модель дошкільної освіти, освітяни мають свідомо і з розумінням
справи поставитися до поступового переходу від навчально - дисциплінарної
моделі до особистісно орієнтованої: у навчально-дисциплінарній моделі освіти
центральною фігурою, розпорядником життя дитини виступає педагог, основним
життєвим контекстом - навчальна діяльність (заняття), а основними досягненнями
- знання, уміння, навички; центральною фігурою особистісно орієнтованої моделі
освіти, розпорядником життя є дитина як його активний суб'єкт, життєвим
контекстом - особистісне буття, діяльність, основними досягненнями - життєва
компетентність дитини. Перехід до особистісно орієнтованої моделі дошкільної
освіти - професійне завдання кожного педагога.
Суть особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти - навчання і виховання особистості з максимальною можливою
індивідуалізацією, створенням умов для саморозвитку і самонавчання. Це такий
тип навчання і виховання, який ґрунтується на діалозі, моделюванні ситуацій
вибору, вільного обміну думками, авансуванні успіху.
Зміст особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти
багато-компонентний. Він має включати не лише
знання, вміння і навички, а й способи практичної діяльності, творчий досвід
дитини.
Якість освіти при особистісно орієнтованій її системі повинна бути такою, яка задовольняє вимоги БКДО (державні стандарти
дошкільної освіти).
Стратегія сучасної особистісно орієнтованої дошкільної освіти - випереджальний розвиток особистості кожної дитини, враховуючи її
вікові та індивідуальні особливості.
Навчання і виховання в умовах особистісно орієнтованої педагогічної системи повинне бути гуманним, ефективним, без
авторитаризму та постійних повчань, спрямоване на розвиток пізнавальної
активності дитини. Широке впровадження особистісно орієнтованої моделі
дошкільної освіти в життя гальмується через інерцію педагогів, що пов'язане з
тривалим досвідом застосування легшої в управлінні дитячим колективом
авторитарної моделі, традиційних способів організації навчання (Н.Гавриш).
Завдання особистісно орієнтованого підходу до дитини: збагачення її духовної культури; формування в дитини високого рівня
моральності; забезпечення повноцінного гармонійного розвитку дитини
(С.Кулачківська).
Реалізованість особистісно-орієнтованого підходу до дітей:
-- використання диференційованих
завдань;
--робота в групах,
парах;
--відзначення успіхів;
активізація кожної дитини;
--свобода вибору
матеріалів; об'єднання дітей в групи;
--надання можливості
для самореалізації;
--наявність дидактичних
матеріалів для кожної дитини.
Інноваційні види занять:
- комплексне - складається з кількох взаємопов'язаних між собою частин, які
підпорядковуються єдиній меті, доповнюють одна одну, складають єдине ціле;
- комбіноване - складається з кількох частин, майже не пов'язані між собою;
- тематичне -
підпорядковується певній темі та одній меті;
- інтегроване - стрижнем є тема - образ, який розкривається через різні види
діяльності дітей, що стимулює їхню пізнавальну діяльність.
Типи занять: індивідуальні (1 - 4 дитини), індивідуально -
групові (до 8 дітей), групові (до 15 дітей).
Пріоритети сьогодні
слід надавати таким формам роботи з
дошкільниками: спілкуванню з дітьми (досить ефективне спілкування в колі),
спостереженням, читанню та обговоренню творів художньої літератури, розв'язанню
проблемних завдань і ситуацій, творчій грі, самостійній ігровій діяльності,
практичній діяльності дошкільників, дослідницько-пошуковій діяльності тощо.
Домінуюча роль належить не груповим чи фронтальним формам роботи (заняттям) з
дітьми, а індивідуальним - дозволяють реалізувати індивідуалізовану програму
розвитку дитини, що випереджає віковий рівень або ж має нижчі за вікові
показники розвитку.
Вимоги до сучасного заняття в ДНЗ:
-- Вказати тему заняття
(з урахуванням вікових особливостей дітей).
-- Вказати тип, вид
заняття.
-- Чітко визначити
розвивальні, навчальні та виховні завдання (з урахуванням не паспортного,
а психологічного віку).
-- Початок заняття
робити інтригуючим, цікавим, незвичайним.
-- Обов'язкова ігрова
форма проведення заняття.
-- Чітка мотивація
заняття.
-- Раціональне
використання часу на занятті, помешкання групи, зміни видів діяльності дітей.
--Забезпечити ефективність
використання на кожному занятті новітніх технологій, педагогічних ідей,
методології ТРВЗ; відмовитися в ДНЗ від занять-уроків, як у школі.
-- Забезпечити
міжпредметні зв'язки, інтеграцію видів діяльності дітей.
-- Створити
"ситуацію успіху": доброзичлива атмосфера; цікава мотивація дитячих
видів діяльності; створення настрою та радості; можливість вільно
висловлюватися без критики зі сторони вихователя чи дітей; обов'язкова
підтримка дорослого; заохочення та похвала дитини тощо.
-- Відмова від
надмірної опіки дітей. Забезпечити ефективність організованої самостійної
роботи дітей, вирішення ними творчих завдань.
-- Забезпечити
можливості самостійних відкриттів, пошуку, дій.
-- Всі відповіді дітей
повинні бути обґрунтовані, вислухані.
-- Наявність
індивідуального розвивального матеріалу.
-- Правильне
розташування дітей - запорука успіху(стрічкою півколом , у колі, за столами ).
-- Дбати про активну
мовленнєву діяльність кожної дитини.
-- Передбачати
обов'язкову зміну видів діяльності дітей.
-- Вчити дітей
знаходити багато варіативне розв'язання поставлених завдань, активне
використання методології ТРВЗ, відкритих запитань.
-- Обмеження в мовленні
вихователя антипедагогічних виразів, що "замикають" дітей на
вихователя: неправильно, не думаєш, помовчи, зараз не час, ловиш гав, спиш на
занятті та ін.
-- Забезпечити
гігієнічні, педагогічні, психологічні, естетичні умови для проведення заняття,
охорону життя та здоров'я дітей.
Сьогодні йде тенденція до зменшення кількості предметних
занять в ДНЗ, заняття все менше набирають значення основної форми навчання:
- в молодшому дошкільному віці планувати на тиждень 5-6 занять (групових та
фронтальних);
- у старшому дошкільному віці - 7-8 занять на тиждень (групових та фронтальних).
Перевагу слід надавати індивідуальним та індивідуально-груповим формам роботи з
дошкільниками.
Оформлення конспектів
занять є важливим чинником при визначенні професійної культури сучасного
педагога, у тому числі молодого вихователя ДНЗ.
Кожного дня вихователі записують у
робочий щоденник конспект заняття. Це – орієнтир у побудові
навчального процесу. В конспекті педагог намічає основні моменти заняття,
що допомагає тримати загальну логічну лінію. Водночас вихователь, проводячи
заняття, не має можливості весь час працювати з текстом конспекту -
тільки може зазирнути в нього, щоб не порушити темп, ритм заняття. Отже,
робочий конспект має бути коротким, чітким, без зайвої деталізації, адже
це робочий документ, план. Водночас план-конспект має бути і достатньо
конкретним, методично грамотним.
Тож, у структурі конспекту
обов’язковими є такі компоненти:
- тема заняття;
- його категоріальні ознаки ( комплексне,
предметне, інтегроване, тематичне;
за дидактичними цілями: з формування нових
знань, із закріплення раніше засвоєних знань, підсумкове або контрольне та
інші.);
- програмовий зміст (мета) заняття;
- матеріал до заняття (роздатковий,
демонстраційний);
- попередня підготовка вихователя та дітей
до заняття;
- хід заняття.
Щодо запису ходу заняття, то треба
зауважити, що спільною для всіх випадків є вимога єдиного стилю
викладу (вихователь пропонує… діти виконують… або запропонувати дітям….
пояснити дітям…. ), а також дотримання загальноприйнятої у дошкільній дидактиці
структури занять (вступна частина, основна частина, заключна частина).
Деякі педагоги відчувають труднощі у
написанні програмного змісту чи мети заняття. У цьому випадку можна
скористатися мовними штампами, які наведені нижче.
Дидактичні завдання:
- навчити, дати
уявлення, ознайомити;
- поглибити, розширити
знання;
- узагальнити і
систематизувати знання;
- перевірити
знання, вміння, навички;
- закріпити знання,
вміння, навички і т.д.
Розвиваючі завдання:
- сприяти розвитку мислення
(пам’яті, уяви, творчості тощо);
- вчити уважно
слухати…;
- активізувати…;
- розвивати
комунікативні здібності, логічне мислення і т.д.
Виховні завдання:
- виховувати… інтерес, любов,
повагу;
- виховувати
самостійність, допитливість, доброзичливість;
- привчати до організованості;
і т.д.
ЗРАЗОК
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Переказ оповідання В. Сухомлинського
«Щоб метелик не поколовся»
Старша група
Програмні завдання:
Зв’язне
мовлення: вчити дітей послідовно переказувати
оповідання В. Сухомлинського «Щоб метелик не поколовся».
Звукова культура
мовлення: відпрацьовувати уміння правильно інтонувати
різні типи речень (розповідні, питальні, окличні).
Граматика: вчити утворювати іменники із здрібніло-пестливими суфіксами - ц, - ечк, -ичк.
Матеріал: дитячі малюнки до оповідання В. Сухомлинського «Щоб метелик не
поколовся».
Попередня робота: читання твору «Щоб метелик не поколовся», бесіда по змісту, малювання
ілюстрацій до твору, спостереження у природі за метеликами та деревом акацією.
Хід заняття
I. Вступна частина
1. Вправа на зосередження уваги «Привітання» (вітаємося пальчиками,
носиками, колінцями і т.д.)
2. Загадка про метелика:
Що
то є за гість:
Ніжок
має шість.
Аж
чотири крильця має,
По
квітках собі літає?
Не
бджола, не джмелик —
Зоветься...
(Метелик)
II.
Основна частина
1. Переказ:
1) пригадати оповідання В. Сухомлинського «Щоб
метелик не поколовся» (за дитячими малюнками).
2) запропонувати дітям послухати уважно твір
ще раз, і спробувати запам’ятати, щоб потім самостійно розказати (запишемо на
диктофон і відправимо дітям у середню групу).
3) переказування твору дітьми: «ланцюжком»,
командами, «мікрофон».
2. Дидактична вправа «Скажи по різному»
Мета: відпрацьовувати уміння правильно інтонувати різні типи речень
(розповідні, питальні, окличні) .
- Щоб метелик не поколовся !
- Щоб метелик не поколовся ?
- Щоб метелик не поколовся .
- Ти метелика жалієш !
- Ти метелика жалієш ?
- Ти метелика жалієш.
3. Дидактична вправа «Скажи лагідно»
Мета: вчити утворювати іменники із здрібніло-пестливими суфіксами - ц, - ечк, -ичк.
метелик – метеличок
стебло – стебельце
сад – садочок
квітка - квіточка
вікно – віконечко
сонце – сонечко
III. Заключна частина
- З чого починалося наше заняття?
- Хто перший відгадав загадку про метелика?
- Кому важко було перший раз переказувати оповідання?
- Хто які нові слова запам’ятав?
- Чого нового ми навчилися?
- Хто кому і чим допоміг?
Немає коментарів:
Дописати коментар