26.12.18

№ 41 Про підсумки комплексного вивчення стану діяльності, стану освітнього процесу, стану ігрової діяльності, мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку у закладах дошкільної освіти

Н А К А З 
  
Від  26.12.2018 року                                                            с. Дальник


  Відповідно до наказу відділу освіти, культури, молодіжної політики та спорту Дальницької сільської ради «Про вивчення стану діяльності закладів дошкільної освіти» від 26.11.2018 року № 31 було вивчено стан діяльності, стан освітнього процесу, стан ігрової діяльності, мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку у закладах дошкільної освіти, а саме Барабойського ЗДО «Веселка», Дальницького ЗДО (ясла-садок) «Перлинка», Доброолександрівського ЗДО (ясла-садок) «Джерельце», Роксоланівського ЗДО (ясла-садок) «Вербичка», Санжійського ЗДО (дитячий садок) «Казка».
Вивчення охоплювало питання: аналіз ведення документації,  перспективного та календарного планів; організація освітньої роботи з дітьми; організація предметно-розвивального середовища груп; аналіз роботи з батьками.
У ході перевірки здійснено аналіз документації, перспективного  та календарного планів групи та виявлено наступне: ділова документація оформлена відповідно номенклатурі справ, ведеться охайно та вчасно заповнюється.
Проте є недоліки щодо ведення ділової документації у закладах. Немає єдиної форми оформлення титульних сторінок документів (використовуються різні шрифти, кольоровий папір, неправильно прошиті), друковані книги, особливо з питань організації харчування, які веде сестра медична старша, також на деяких прошитих книгах і журналах відсутній запис «прошито, пронумеровано та скріплено печаткою… /повна назва закладу та прізвище керівника/». 
Під час створення та оформлення протоколів (зборів, нарад, конференцій тощо) спостерігаються такі недоліки: при складанні деяких документів не витримано потрібний міжрядковий інтервал, не відформатований текст за шириною сторінки, порушено вимоги щодо складання порядку денного та порядок оформлення  ухвалених рішень (після пункту доручення наявні слова «відповідальні»: і вказано, хто саме, «термін»: не завжди конкретний). Не усі документи, які мають кілька аркушів, своєчасно нумеруються.
Не усі справи систематизовані і прошиті своєчасно. В одній папці зберігаються матеріали, створені за кілька років, тобто не своєчасно архівовані належним чином. Так, неправильно впорядковані матеріали атестації педагогічних працівників: перемежовані протоколи засідань атестаційної комісії, довідкові матеріали, витяги з наказів, які не мають підпису керівника та печатки.
Не завжди дотримуються вимоги щодо оформлення вихідного номера на документах, які створені в ЗДО та надаються до вищих установ. Не усі вхідні документи мають запис про дату надходження та термін виконання (вивчення) даного документу.
У розділі «Відмітка про виконання» річного плану роботи не завжди зазначено номер справи, згідно із затвердженою номенклатурою справ закладу, де зберігаються документ, який свідчить про виконання певного заходу.
Не ґрунтовний аналіз роботи закладів впродовж оздоровчого періоду за попередні роки.
Журнал щоденного обліку відвідування груп дітьми ведеться неохайно, наявні виправлення, порушено вимоги щодо оформлення титульної сторінки.
Оформлення книги обліку посібників, ігрового, дидактичного обладнання потребує поновлення (ведеться не за встановленою формою, наявні виправлення).
Книга обліку виходу на роботу педагогічного персоналу прошита, на спеціальному бланку вказано кількість прошитих сторінок, але не засвідчено керівником за встановленою формою.
Журнали обліку вхідних документів та реєстрації документів, створених закладом, ведуться не своєчасно.
Не систематично складаються протоколи засідань творчих груп педагогічних працівників та впорядковуються матеріали семінарів.
Книга медико-педагогічного контролю за фізичним розвитком свідчить про те, що останніми роками даний вид контролю здійснюється одноразово, лише в І півріччі (в період: жовтень-грудень). У журналі з гігієнічного виховання кількість присутніх осіб зазначено в графі «примітка».
У наявних протоколах батьківських зборів спостерігаються недоліки щодо оформлення ухвалених рішень, не завжди дотримується діловий стиль викладання, спостерігаються протоколи, які перевантажені текстом виступу доповідача.
Не до всіх питань, що розглядались, додаються матеріали виступів доповідачів, наявні не завжди оформлені належним чином.
У Книзі реєстрації наказів з основної діяльності зареєстровані накази з кадрових питань, порушено вимоги щодо оформлення титульної сторінки.
Спостерігаються накази аналітичного характеру, констатуюча частина яких перевантажена довідковими матеріалами. Не усі накази мають змістовні пункти розпорядчої частини із чітко визначеним терміном виконання.
Діловий щоденник контролю завідувача містить картки аналізу, у яких зустрічаються такі недоліки: невідповідність висновків та пропозицій за наслідками контролю меті відвідування, неточність у визначенні пропозицій та термінів їх виконання, відсутність відміток про здійснення повторного контролю. Не завжди своєчасно заповнюються картки контролю.
За період з вересня 2018 року до теперішнього часу відсутні довідки, порівняльні таблиці, діаграми за результатами контролю за різними напрямками освітнього процесу.
Планування освітнього процесу ведеться відповідно до вимог Програми виховання та навчання дітей від двох до семи років «Дитина», Базового компоненту дошкільної освіти.
Врахування вихователями при плануванні вікового складу групи, оволодіння дітьми знаннями, навичками та вміннями забезпечує оптимальні умови для розвитку дошкільників. Прослідковується послідовність у викладені матеріалу, чіткість поставлених завдань, відповідність форм віковим та індивідуальним особливостям, різноманітність видів діяльності. Наявна відповідність між перспективним та календарним плануванням.
Календарне планування відповідає встановленим вимогам: зазначається форма дитячої діяльності, мета, обладнання, необхідне для її організації. Хід занять складається у вигляді плану, що відповідає рівню професійної майстерності педагога.
Змістове наповнення, підборі методів, прийомів, засобів їх реалізації на заняттях забезпечується впровадженням у навчальну діяльність різноманітних видів занять: інтегровані, комплексні, комбіновані.
Проте, існують деякі недоліки: епізодично прослідковується проблемні питання, над вирішенням яких постійно працює педагог групи; зміст спостережень під час прогулянки іноді носить одноманітний характер (в більшості спостереження у природі).
Для здійснення освітнього процесу в групах створено належне предметно-розвивальне середовище. В групах створено оптимальні умови для організації образотворчої та трудової діяльності. Відмічена 100% наявність матеріалу з образотворчої діяльності: стандартні набори для малювання, ліплення, аплікації, праці в природі. В наявності обладнання для організації всіх видів праці: господарчо-побутової, праці в природі, самообслуговування.
Проте, потребує деякого оновлення куточки «Сім’я», «Магазин», доповнення дидактичних ігор.
Успішна організація та проведення ігрової діяльності забезпечена раціональним розташуванням предметно-розвивального середовища в групах для стимулювання пізнавальної, творчої та фізичної активності дітей. Найбільше уваги вихователі приділяють організації дидактичних та рухливих ігор, інтегруючи їх у різні форми організації навчально-пізнавальної, рухової, мовленнєвої діяльності .
Для розвитку пізнавальної активності доречно використовуються різноманітні настільно-друковані, розвивальні ігри, що містять широкий діапазон знань, як за складністю, так і за різноманітністю характеру.
Простежувалася чітка система підготовки до ігрової діяльності: спостереження, екскурсії, читання художньої літератури, перегляд телевізійних програм та мультфільмів, ігри з використанням ІКТ, бесіди та розповіді вихователів у повсякденному житті, заняття різного змістового спрямування, систематична участь дітей в різних організованих вихователями формах роботи та видах діяльності.
Спостерігаючи за ігровою діяльністю вихованців, слід зазначити, що малюки розрізняють різні види ігор, відрізняють гру від іншої діяльності. Діти вміють гратися самостійно та організовано, з допомогою дорослих розв’язувати елементарні проблеми, вдало використовують предметні та рольові замінники.
Робота з розвитку мовлення здійснюється в різних видах діяльності: на спеціально організованих заняттях, в ігровій, трудовій, художній діяльності та під час різних режимних моментів. Це сприяє збагаченню та активізації словника дітей.
Проведення комплексних та тематичних занять відповідає методичним вимогам. Застосовані методи та прийоми відповідають віку дітей та спонукають їх до мовленнєвої активності. Діти вільно добирають прикметники до іменників, утворюють пестливі слова за допомогою суфіксів, будують діалог, використовуючи прості поширені речення. Мовленнєва активність дітей під час заняття висока. Результативність заняття свідчить про системність роботи вихователів груп з розвитку мовлення: збагачення словника дітей за лексичними темами, складання простих поширених речень.
Належну увагу вихователі приділяють художньо-мовленнєвій та мовленнєво-побутовій діяльності, художньому аналізу літературних творів, під час якого увага дітей спрямовується на образні та мовні засоби твору. З метою розвитку діалогічного мовлення вихователі вдало застосовують доручення («запитай», «запропонуй», «допоможи», «подякуй») та мовленнєві зразки, що притаманно дітям даного віку.
Взагалі відзначено використання різних прийомів та методів, сучасних інновацій при проведенні занять. Педагоги намагається зацікавити дітей на кожному занятті, надають багато нової інформації, але бажано, щоб цю інформацію діти використовували в ігровій діяльності та повсякденному житті.
Результативність роботи прослідковується під час організації сюжетно-рольових ігор, в яких діти вдало взаємодіють за допомогою мовлення, будують прості діалоги. Під час бесіди про найближче оточення, використовують практично всі частини мови, користуються простими непоширеними реченнями та реченнями з однорідними членами.
Але недостатньо уваги приділяється диференційній роботі під час проведення занять: всім дітям даються однакові завдання. Мало використовуються проблемні ускладненні запитання, мало створюються проблемні ситуації, під час розглядання яких діти могли б проявити свою кмітливість, особисту точку зору.
Під час переглянутих режимних моментів встановлено, що в дітей достатньо хороші навички самообслуговування та особистої гігієни. Діти їдять акуратно, майже всі користуються паперовою серветкою, дякують старшим за їжу, одягаються та роздягаються діти самостійно, акуратно складають свій одяг, діти молодших груп за допомогою вихователя.
Під час прогулянки діти з зацікавленням грали у рухливі ігри. Також встановлено, що вихователі постійно використовують під час прогулянки виносний матеріал. Але недостатньо використовують спортивні ігри та вправи. Систематично і планомірно здійснюється фізкультурно-оздоровча робота в групах. В режимі дня передбачені різні види рухливої активності. Ранкова гімнастика, заняття, рухливі ігри та фізкультурні розваги проводяться відповідно до вікових та індивідуальних особливостей дітей. Відповідно до розкладу проводяться два рази на тиждень (понеділок, четвер) заняття з фізичної культури в пристосованих приміщеннях та на свіжому повітрі. Заняття з фізичної культури мають чітку мотивацію на зміцнення здоров'я. Моторна щільність фізкультурних занять 70-75%.
Разом з цим виявлено недоліки: іноді спостерігаються випадки перевищення терміну проведення занять, що спричиняє скорочення фізичних пауз між заняттями; відсутня системність в роботі з батьками з фізичного виховання дошкільників.
З метою формування бережливого та дбайливого ставлення дитини до власного здоров’я, прищеплення навичок особистої гігієни в режимі дня передбачені «валеологічні хвилинки», тематичні бесіди, крім того ведеться робота у ІІ половині дня. Аналіз відвіданих режимних моментів показав, що використані методи сприяють підвищенню обізнаності дітей щодо власного здоров’я. Під час зазначених форм роботи вихователі створюють мотивацію на пріоритети здорового способу життя, привчаю дітей відповідально ставитись до свого здоров’я, як найвищої людської цінності.
В групах створені необхідні умови для організації роботи із батьками. В батьківських куточках в наявності теки, в яких підібрано різноманітні консультативно-інформаційні матеріали для батьків. Заплановані та проведені заходи свідчать про надання переваги традиційним формам роботи: батьківським зборам, консультаціям, бесідам, інформаціям, порадам.
Про налагоджений контакт вихователів із батьками свідчать спільна діяльність з підготовки груп до навчального року та осучаснення предметно-ігрового середовища, допомога в ремонті, придбання дитячих меблів, участь в підготовці ігрових майданчиків, спільне виготовлення атрибутів для здійснення ігрової діяльності: сюжетно-рольових ігор, рухливих і дидактичних ігор тощо.
Разом з позитивними напрацюваннями слід відзначити: недостатнє залучення малоактивних батьків до участі у житті групах; відсутність такої форма роботи, як висвітлення досвіду родинного виховання.
З метою усунення недоліків
НАКАЗУЮ:
1.             Вихователям ЗДО: Сватаненко І.В., Готрі Л.М., Волощук Г.М., Гринчук К.І., Кучеровій Т.Б., Гоменюк О.Г., Тимохіній В.М., Міллєр Т.М., Бойко І.І., Маєвій С.М., Крутько Г.І., Філоненко Т.А., Бабенцовій С.Д., Дацькій О.Я., Конарєвій О.Ю., Прусицькій А.І., Приходько О.В., Воробйовій С.А., Кравчук Н.Д., Карлійчук К.В., Малашевській Л.О., Мельник А.І. :
1.1.       Більше уваги приділяти диференційній роботі під час проведення занять: постійно використовувати проблемні ускладненні запитання, ситуації, для прояви дітьми кмітливості, особистої точки зору /постійно/.
1.2.       Під час організації прогулянок дотримуватись наступних методичних вимог: обов’язково враховувати п’ять основних форм – спостереження, праця, дидактична гра, рухливі та спортивні ігри, індивідуальна робота /постійно/.
1.3.       Оновлювати предметно-ігрове оснащення відповідно Типовому переліку                   /до 01.04.2019 року та впродовж навчального року/.
1.4.       Неухильно дотримуватися рухового режиму в роботі з дітьми. Не допускати перевантаження дітей під час занять, дотримуватись термінів проведення занять /постійно/.
1.5.       Під час проведення роботи з фізичного виховання суворо дотримуватися техніки  безпеки, що запобігає дитячому травматизму /постійно/.
1.6.       Поповнити кількість дидактичних ігор на логічне мислення, музично-дидактичних ігор відповідно до віку дітей /до березня 2019 року/.
1.7.       Впроваджувати в роботу з вихованцями інноваційні технології, твори В.О. Сухомлинського /постійно/.
1.8.       Здійснювати особистісно-орієнтований підхід до організації ігрової діяльності дошкільнят, активізувати мовлення, спілкування з ровесниками  /постійно/.
1.9.       Розробити ігрові ситуації та дидактичні ігри на формування статевого образу «Я» хлопчика та дівчинки, норм статево-рольової поведінки   /до 31.01. 2019 року/.
1.10.   З метою розвитку самооцінки та реалізації особистісних потреб дошкільника розробити систему ігор для розвитку емоційної сфери дошкільнят /до 04.02.2019 року/.
1.11.   У планах освітнього процесу передбачати різні види театралізованої діяльності відповідно вимог програми навчання та виховання дітей від 2 до 7 років «Дитина» /постійно/.
1.12.   Поповнити розвивально-ігрове середовище:
· атрибути до сюжетно-рольових ігор «Магазин», «Лікарня», «Перукарня»;
· атрибути до рухливих ігор;
· зону театралізованої діяльності нетрадиційними видами театру /до 01.03. 2019 року/.
1.13.   Обладнати зони театралізованої діяльності відповідно до віку дітей /до 15.03.2019 року/.
1.14.   Оформити каталоги навчально-методичного забезпечення груп /до 04.03.2019 року/.
1.15.   Уникати власного монологу на заняттях, активно розвивати діалогічне мовлення дітей, даючи дитині змогу вступати в невимушену розмову з дорослими /постійно/.
1.16.   Планувати та проводити роботу з розучування чистомовок вихованцями. Виготовити картотеку чистомовок /постійно/.
1.17.   Стежити за власним мовленням, уникати повторення неправильно вжитих граматичних форм дітьми /постійно/.
1.18.   Планувати та проводити вправи на розвиток мовленнєвого дихання у дітей /постійно/.
1.19.   Проводити роботу щодо збагачення монологічного мовлення дітей, складання описових розповідей за зразком вихователя, розповідей на запропоновану тему, переказів оповідань /постійно/.
1.20.   Не обмежувати активності дітей на заняттях, даючи можливість кожній дитині обдумати відповідь, довести її до логічного завершення, передбачити варіативність. Уникати трафаретних відповідей /постійно/.
1.21.   Уникати переваги прямих способів впливу на дитину, широко застосовуючи практичні методи роботи з дітьми: проблемні завдання, запитання, ситуації /постійно/.
1.22.   Планувати та проводити індивідуальну роботу з мовленнєвого розвитку вихованців /систематично/.
1.23.   Особливу увагу звернути на планування та проведення роботи щодо ознайомлення дітей із рідним краєм /до кінця навчального року/.
1.24.   Опрацювати методичну літературу за темою:
-  «Як навчити дитину висловлювати свої думки»,
-  «Мовленнєвий розвиток дітей від народження до 7 років», 
-  «Розвиток мовленнєвої компетентності старших дошкільників»,
-  «Дитина та дорослий: вчимося спілкуватись»,
-  «Готуємося до мовленнєвого спілкування з дошкільниками»,
-  «Мовленнєвому заняттю – комунікативну мету» /систематично/.
1.25.   Підвищити розвивальний потенціал мовленнєвих занять за рахунок застосування особистісно-орієнтованих технологій, прогресивних методик, робити записи використаних методів та прийомів у планах /щодня/.
1.26.   При складанні перспективи на місяць, враховувати усі види мовленнєвої діяльності, як на заняттях, так і в повсякденні /щомісяця/.
1.27.   Вказувати в планах освітнього процесу індивідуально-групові заняття з підготовки руки дитини до письма (1 раз на тиждень).
1.28.   Здійснювати індивідуально-диференційований підхід під час  мовленнєвої діяльності дошкільників, вести облік досягнень дітей та подальше удосконалення роботи /щодня/. 
1.29.   Планувати та проводити контрольно-діагностичні заняття, узгоджуючи з директором закладу /в кінці кожного кварталу/.
1.30.   Урізноманітнити дидактичний матеріал для розвитку мовленнєвих та пізнавальних здібностей, використовувати публікації журналів «Дошкільне виховання», «Палітра педагога», «Джміль», «Вихователь-методист» /постійно/.
1.31.   Поліпшити рівень індивідуальної роботи з дітьми з вищезазначеного питання /постійно/.
1.32.   Особливу увагу звертати на виховання культури праці. Чітко стежити за виконанням мети й послідовності трудових процесів, ураховуючи фактор часу в роботі /систематично/.
1.33.   Забезпечити через організацію праці в природі вирішення завдань екологічного виховання /систематично/.
1.34.   Опрацювати методичну літературу «Виховання екологічної культури дошкільників» /січень 2019 року/.
1.35.   Розширювати уявлення дітей про звичаї українського народу, збагачувати мову дітей творами малих фольклорних форм, використовуючи інноваційні технології: метод «Мовленнєві «перлинки»», елементи ейдетики: картки – схеми, піктограми; більше уваги приділяти індивідуальній роботі з дітьми /до кінця навчального року/.
1.36.   Збагачувати папки по самоосвіті розробками конспектів занять мовленнєвого та пізнавального спрямування з використанням різноманітних ігрових технологій /постійно/.
1.37.   Дообладнати куточки  самостійної художньої діяльності додатковим матеріалом /квітень 2019 року/.
1.38.   Поповнити дидактичний матеріал із розвитку логічного мислення дітей ребусами, шарадами, криптограмами, логічними завданнями /лютий 2019 року/.
1.39.   При організації роботи з батьками використовувати інтерактивні форми: пропаганда кращого досвіду сімейного виховання, організація «круглих столів», спортивні свята з участю батьків тощо /постійно/.
1.40.   Інформацію для батьків систематизувати за розділами: педагогічні, психологічні, медичні консультації тощо, що дозволяє організовувати роботу з пропаганди педагогічних знань на достатньому рівні /квітень 2019 року/.
1.41.   Урізноманітнити форми роботи з батьками /до кінця навчального року/.
1.42.   Добирати та оновлювати поради для батьків щодо розвитку мовлення дітей у родинах /постійно/.
1.43.   Започаткувати нетрадиційні форми мовленнєвої роботи з батьками, а саме: літературні традиції української сім'ї (спільні свята, театральні вистави), тижні родинного спілкування (літературні посиденьки), портрет сім'ї, або світ захоплень наших батьків (досвід), «Читаюча родина», «Вчимося говорити вірно» (конкурси) /до кінця навчального року/.
1.44.   Розмістити в батьківських куточках інформаційні матеріали з питання «Мовленнєвий розвиток дітей» /до лютого 2019 року/.
1.45.   Дібрати інформаційний матеріал з проблеми трудового виховання дітей у сім’ї в куточок для батьків /до лютого 2019 року/.
1.46.   Провести семінар-практикум для батьків з проблеми трудового виховання дітей у сім’ї  /квітень 2019 року/.
1.47.   Активізувати роботу з батьками в напрямку народознавчої діяльності; урізноманітнити матеріали в куточках народознавства; більше уваги приділяти індивідуальній роботі з дітьми; під час організації змістовної діяльності дітей активізувати малоактивних дітей, використовуючи виховні, розвивальні та навчальні прийоми /до кінця навчального року/.
1.48.   Усунути зазначені недоліки та опрацювати методичну літературу по самоосвіті /до березня 2019 року/.

2.    Директорам ЗДО: Матківській О.С., Рогожинській Н.Ф., Ключник О.М., Книшовій І.Ю., Леоновій О.М.:

2.1.       Систематизувати роботу з педагогічними кадрами та провести додаткові консультації для вихователів:
-  з проблеми організації освітнього процесу з питань розвитку мовленнєвої та пізнавальної компетентностей;
-  з організації роботи з батьками щодо розвитку мовлення дітей у сімї;
-  з практичного застосування дидактичних, розвивальних, інтерактивних ігор мовленнєвого спрямування /до кінця навчального року/.
2.2.       Застосовувати інтерактивні форми роботи з вихователями із зазначеного питання  /упродовж навчального року/.
2.3.       Забезпечити оптимальну організацію контролю, виконання методичних  рекомендацій педагогами, організувати зворотний зв’язок /упродовж навчального року/.
2.4.       Провести консультації для вихователів на тему: «Вплив дидактичних ігор та вправ на розвиток активного словника дітей» /до квітня 2019 року/.
2.5.       Виправити недоліки щодо ведення ділової документації у закладах /до березня 2019 року/.
2.6.       Опрацювати матеріали вивчення стану управлінської діяльності щодо нормативності ведення ділової документації та внести корективи, за необхідності, у власну управлінську діяльність /квітень 2019 року/.
2.7.       Довести до відома співробітників довідку про результати комплексного вивчення стану діяльності закладів дошкільної освіти /до 01.02.2019 року/.
2.8.       Скласти заходи щодо усунення недоліків, виявлених під час вивчення стану діяльності закладів /до 11.02.2019 року/.
2.9.       Посилити контроль за якістю ведення ділової документації відповідальними особами /до 25.02.2019 року/.
2.10.   Привести у відповідність до нормативних вимог документацію встановленого зразка відповідно до номенклатури справ /до 01.03.2019 року/.

3.    Методисту відділу освіти Вирлан Ю. М проконтролювати усунення недоліків та виконання наданих методичних рекомендації вихователям, підмінним вихователям, помічникам вихователів, завідувачам закладів дошкільної освіти до указаних термінів. 

4.    Контроль за виконанням даного наказу лишаю за собою.


 С.Г.Балан

Начальник відділу освіти,
культури, молодіжної політики
та спорту Дальницької сільської ради                                                        

Немає коментарів:

Дописати коментар